HIRİSTİYANLIĞIN DOGMATİK TEMELLERİ Alper İrfan OLGUN alperirfanolgun@yahoo.com
HIRİSTİYANLIĞIN DOGMATİK TEMELLERİ
Alper İrfan OLGUN
alperirfanolgun@yahoo.com
İÇİNDEKİLER
1.Yahveizmin Yabancı Kökenleri.........................................6
1.1.Yahveizmin Mısır Kökenleri......................................7
1.2.Sümerlerden Geçen 7 Rakamının Uğuru ve
Sebt Günü.....................................................................10
1.3.Üç Adamdan Biri Olarak Yahve...............................16
1.4.”El” Prototipli Yahve..................................................21
1.5.Yahve ve Yabancı Bir İlah Olarak Baal...................25
1.6.Tek İlah yada İlahların Üzerindeki İlah: Yahve...32
2.Yahve ve Kenan Tanrıları.................................................40
2.1.Ruhu ve Ruhsal Alemi Reddeden Tek Tanrı:
Yahve.............................................................................40
2.2.Kenan Dininin Çekici Gücü.....................................45
2.3.Putperestliğin Yolu: İlâhi İlhamın Önemi.............53
2.4.Yahve/Baal Çekişmesi................................................62
3.Baaller Karşısındaki Yahve Peygamberleri..................70
3.1.Eski Ahit’in Ruhsuz = Putsuz İlahı: Yahve............72
3.2.Baallere Karşı Direnen Yahve Nebileri..................77
3.3.Yahve’nin Elçisi Olarak İsrail Nebileri..................88
3.4.Nebilerin Kurtarıcılık İşlevleri................................94
4.Baalizmin İsrail’deki İzdüşümü: Yahveizm...............101
4.1.Kenan Tanrısı Baal....................................................101
4.2.Eski Ahit’teki Baal Tapınması................................102
4.3.İsrail’in Yasa Tanrısı Yahve....................................110
4.4.Tapınağa Karşı Tapınak: Yahve Kültü.................115
5.Mısır’ın İknaton Dini ve Yahveizm............................127
5.1.Tek Tanrıcılığın İlk Tarzı olarak: İknaton Dini.127
5.2.Evreni Yaratan Tek Tanrı Olarak Mısır’ın
Iknaton Dini...............................................................135
6.Yahveizmin Tek Tanrı İnancı ile Çelişkisi.................145
6.1.Tüm İnsanların Değil Sadece İsrailoğullarının
Tanrısı.........................................................................145
6.2.Ruhsuz = Putsuz ve Ruhani Alemsiz Ulusal Tanrı:
Yahve...........................................................................147
6.3.Yarattığı İnsana Hakim Olamayan =
Savaşan Yahve...........................................................152
6.4.İnsanlığa Değil Ulusa Özgü Tek Tanrı ve
Yasası...........................................................................158
6.5.Tek Ulusla Sınırlı Tanrının Çiftestandart
Adaleti........................................................................166
6.6.Tek Fakat Ayrımcı = Ulusçu Tanrı: Yahve...........175
7.Hıristiyanlığın Karşıtları: Farisiler ve Sadukiler.......179
7.1.Dogmatik Karşıtlık: RuhsallıkDünyevilik.........180
7.2.Sonsuz YaşamDünyevi Hayat Çatışması............182
7.3.Rabbiler ve Farisiliğin/Ruhaniliğin Yükselişi....188
7.4.Rabbilerin Ahret Yorumunda Vahiy Metinleri..194
7.5.Rabbilerin Yorumunda Zenginlik.........................200
8.Yahveizmde Nebinin Vahiy Gücü...............................212
8.1.Vahyin Temeli: Yahve ile Meleksiz Konuşan
Nebi.............................................................................213
8.2.Yasanın Temeli Vahiy ve Vahyin Yolu Vecd
Hali...............................................................................219
8.3.Nebilerin Siyasal Eğilimleri...................................229
8.4.Nebiliğin Kanıtı Kehanet Yetenekleri..................237
9.Yahveizmde Kulluk Bilinci............................................245
9.1.Dindarlık Yasaya = Vahye = Nebiye Bağlılıktır..245
9.2.Yasaya Bağlılık Büyüyü ve Cezve Halini
Reddeder....................................................................247
9.3.Dürüstlüğün = Kulluğun Yolu:
Tanrı Sözüne İtaat.....................................................252
9.4.Yasanın Akıl ve Ahlak İle Uyumlu Kılınması....255
9.5.Yasanın Öngördüğü Kişisel Muhasebe
Denetimi.....................................................................262
10.Yasaya Bağlılığın ToplumsalKişisel Sonuçları........270
10.1.Kişiyi Tanrıya Ulaştıran Yol Olarak Yasa........270
10.2.Yasanın Aile Hayatına Bir Düzen Getirmesi...274
10.3.Yasanın Dine Dayalı Bir Ulus Bilinci
Yaratması................................................................276
11.Kavmik Yahveizmin ve Gnostik Paulizmin Temeli
Olarak Kahinlik İşlevi ya da KurbanGünah
Kefareti.............................................................................283
11.1.Bağışlanma Yolu Olarak Kefaret Kurbanı.......283
11.2.Ulusal Tanrıdan Evrensel Tanrıya Geçiş..........286
11.3.Kahinler Zümresinin Oluşumu..........................293
11.4.Tanrı Sözünü ve Geleceği Bildiren Nebiler ve
Kahinler..................................................................297
11.5.Başkahin ve Kurbanlık Tanrı kuzusu İsa’nın
Çarmıhtaki Kefaret Sunumu..............................304
12.Ruhani Alemi ve Ruhu = Putu Olmayan Yahve......320
12.1.Yahve İnancı ve Yahve Tasviri...........................321
12.2.Ruhçuluğun =Putperestliğin (Ruhtan Doğumun)
Reddi........................................................................326
12.3.Tek Tanrı İnancının Yükselişi............................333
12.4.Yaratıcı Tek Tanrı: Yahve....................................339
12.5.Tanrı’nın Yüce Kudreti ve Yaratılanların
Kaderi......................................................................341
12.6.Eski Ahit’te Tanrı İnsan Şeklinde
Betimlenmiştir.......................................................351
13.Yasayı Bildiren ve Uygulayan Rabbiler....................360
13.1.Tek Bir AnneBabadan Ulaşılan Komşuİnsan
Sevgisi.....................................................................360
13.2.Tanrıya İtaat ile Özdeş Kılınmış Yasaya Bağlılık
İmanı........................................................................365
13.3.Bağışlanmanın Yolu Olarak Kurban ve
Sadaka.....................................................................378
14.İlk Hristiyanlığın Kaynağı Olarak Essenizm...........388
14.1.Yahveizme Bir Tepki Olarak Essenizm ve
İlk Hıristiyanlık....................................................388
14.2.Yahudiliğin Tarzı Ferisilik ve Hıristiyanlığın
Özü Essenilik.........................................................398
Kaynaklar..............................................................................412
Sosyoloji ve Ekonomi Araştırmaları © 2020 Tüm Hakları Saklıdır.